Страници

вторник, 12 януари 2016 г.

Асертивни убеждения при социална тревожност

 Асертивни убеждения!

Ползват се в контекста на холистичната (цялостна) работа по преобразуване на социалната тревожност в социална самоувереност. Ако се повтарят сами по себе си, както примерно препоръчва Луиз Хей, в духа на наивния позитивизъм, не съм забелязал да са ефективни. Но, когато се прилагат на фона на по-цялостното психотерапевтично или автотерапевтично трансформиране, тогава имат добра лечебна стойност. 
................................
- Имам право на здрав егоизъм!
- Имам право да отстоявам мнението и становището си!
- Имам право да имам различно от на другите мнение и да държа на него!
- Имам право на собствена посока и цели в живота си! 
- Аз давам посоката на живота си!
- Имам право да не отговарям на очакванията и изискванията на другите, когато противоречат на собствените ми цели, виждания и желания.
- Имам право да не ме е грижа за проблемите на другите, когато не са моя работа или имам нужда от спокойствие. (Ако мога с нещо реално да помогна, правя го спокойно. Ако ли не, с притесненията си само преча.)
- Имам право на здрава агресия, проявена като мотивация, амбиция и смело себезаявяване! 
- Обичам се!
- Вярвам си!
- Приемам се!
- Обичам се и се приемам, просто защото дишам!
- Моите цели, посоки, намерения и реализирането им са важни!
- Аз съм важен! Струвам! Заслужавам!
- Пет пари не давам какво ще кажат хората за мен. Моята самооценка зависи единствено от моята самооценка! 
- Хората ще кажат за мен всичко, и добро и лошо, днес осанна, утре разпни го... Затова, високото ми самочувствие зависи единствено от високото ми самочувствие, идващо от здравата връзка с духа ми и трезвата ми преценка на реалността! 
- За да давам щастие на другите,к е нужно първо да го дам на себе си. Позволявам си да бъда щастлив!
- Активно вземам и отстоявам щастието си!
- Приемам провала и затова съм готов за успеха!
- Приемам загубата и затова съм готов за печалбата!
- Приемам градивното страдание и затова съм готов за вдъхновеното щастие! 
- Живея все повече от сърце и душа и по-малко от глава и "трябва"! 
- По-често слизам от главата в сърцето и тялото си!
- Обичам да обичам!
- Радвам се и на най-малкото!
- Благодаря постоянно и за всичко, като състояние на съзнанието ми!
- Когато е нужно, смело казвам "НЕ!", давам отказ и поставям здрави граници на психичния си дом!
- Чувам нормалните житейски "не"-та и откази спокойно, без да ги приемам прекалено лично!
- Отказвам да поемам отговорност за чужда безотговорност! 
- Имам право да прекъсвам, за да искам пояснение.
- Приемам несъвършенството си - така мога да раста към целостта си!
- Човешко е да се греши. Така мога и да се уча и раста.
- Уча се от грешките си и спокойно ги преодолявам.
- Грешките са нормални долини по пътеката към още по-високи върхове на успехи. Спокойно преминавам през тях, учейки се!
- Признак на интелигентност, смелост и сила е да потърся помощ, когато не успявам сам или ако няма нужда да върша нещо сам.
- Имам право да се заявя и изисквам промяна при несправедливо отношение.
- Имам право да похваля сам себе си радостно.
- Имам право на почивка при умора. 
- Аз съм невинен! Аз съм бил невинен, аз винаги ще съм невинен, аз съм невинен сега и във всяко следващо сега, като състояние на съзнанието си!
- Захвърлям вината от живота си! Ако реално има нужда да коригирам нещо в мислите, чувствата, възприятието, отношението, характера и поведението си, го правя автентично невинно, ползвайки интуиция, здрав разум и адекватни действия! 
- В дълбочината си, зад външните роли, маски и социално изкривени наслагвания, хората са автентично добри!
- Мога! Аз мога! Мога всичко, ако е волята на безкрая за мен. Постигам, успявам, осмелявам се - решително действам!
- Целенасочено и систематично предизвиквам и прегръщам с отношение на смирено, любящо приемане страховете си! 
- С разтворено сърце и доверие в Себе си плавам в субективността на страха си, доверявайки се на загубата на его контрола, за да се роди самообладанието на мъжествеността ми!
- Обичам страховете си - вдъхновяват ме, издигат ме, тласкат биохимично и емоционално мотивацията и силата на смелостта ми!
- Обожавам да трансформирам страховете си във вдъхновена мотивация! 
- Обичам трудностите - изкачвам се по тях като по планински склон, водещ ме към висотата и чистотата на смелата ми творческа визия и живот! 
- Уча се доживот в тази земна школа!
- Стигайки върха на планината на ума си, продължавам нагоре, в полета на духа си - медитация!
- Правя разлика между любящия мир на смирението, през който преминава силата на духа ми и мазохистичното примирение на себепотъпкването!
- Смирявайки маймуната на его ума си, заявявам любящата сила и творчество на духа си!
- Заявявайки автентичността си, прегръщам страховете си смирено!
- Да бъде волята, виделината и любовта на Бога в живота ми! 
...
Както писах вече и ако можем да ползваме метафората за психичната геометрия, утвържденията се ползват като част от една по-цялостна, дълбинна, широка и висока психотерапия. Ако се употребяват сами за себе си, работят при много леки страхови наличности, а при по-силни, се превръщат в част от невротичното изтласкване на нежеланото и фиксиране в желаното, което допълнително невротизира. Когато обаче са елемент от по-обхватното цяло на интегралния терапевтичен процес, се превръщат в достатъчно ефективен негов инструмент, за да бъдат ползвани. 

Как да бъдат ползвани? Чрез визуалния и аудиален канали, чрез четене и слушане на запис, направен със собствения спокоен и самоуверен глас. Четени и слушани колкото повече, толкова повече, както казва мечо Пух, с вяра и фокусирано намерение в социално-поведенческото им конкретизиране и "материализиране". Четени и слушани с изпълнено с доверие отношение към вложените в тях послания така, че всяка клетка на тялото и душевна микрочастица да се изпълнят с вибрацията им! 

1 коментар:

  1. Дори само да ги прочете човек, вече му олеква. Благодаря, Орлине! Ели

    ОтговорИзтриване

Здравейте, приятели! В случай, че желаете да ми зададете въпрос и очаквате отговор, моля пишете ми тук в коментарите!